Het Kuipje: KVC Westerlo - Club Brugge 1-2 (1-2)


Bezoek datum: 19 oktober 2024
Locatie: Het Kuipje - Westerlo / BelgiĆ«  (KVC Westerlo)
Toeschouwers: 8035
Entree: € 25,- (zitplaats, lange zijde)
Competitie: Jupiler Pro League

Voor deze zaterdag had ik weer een leuk tripje voor over de grens ingepland staan. Dit keer een zaterdagje in het Belgische vertoeven. Om 16u heb je meestal een wedstrijd in de Jupiler Pro League en dan 's avonds kan je op de lagere niveaus bijna alle kanten uit. De keuze deze zaterdag voor de eerste wedstrijd is gevallen op KVC Westerlo tegen topclub Club Brugge. Beide clubs voor het eerst dat ik ze ga aanschouwen. Na ongeveer 2 uur en 15 minuten rijden kwam ik aan in Westerlo en zag ik in de verte de lichtmasten van Het Kuipje al opdoemen. De echte liefhebber hoef ik niet uit te leggen wat voor gevoel dat geeft. Het was al redelijk druk ondanks dat ik mooi op tijd was. Redelijk dichtbij het stadion heb ik een parkeerplekje kunnen vinden. 
Bij aankomst bij het stadion eerst maar weer eens proberen mijn e-ticket om te ruilen voor hardcopy variant. Bij de kassa heb ik de vraag gesteld en werd ik netjes doorverwezen naar de hoofdingang, daar was een informatieloket waar vriendelijk aan mijn verzoek werd voldaan. Een hardcopy ticket was letterlijk en figuurlijk in the pocket. Voor de zekerheid bij het binnengaan van het stadion mijn ticket digitaal laten scannen vanaf mijn telefoon voordat een ijverige steward een stuk van mijn kaartje zou scheuren. 

Aan de voorzijde van het stadion stond een grote tent en nog een aantal eettentjes waardoor het geheel een soort van fanplein ontstond. In BelgiĆ« werken ze ook veel met speciale betaalkaarten die je moet opwaarderen. Aangezien ik toch nog geen honger of dorst had heb ik dit maar even overgeslagen. Al kwamen de lekkere geuren wel op je af. Grappig om te zien was ook dat er een kraam stond met allemaal bakken snoep waar je zelf snoep kon scheppen en je per gewicht voor betaalde. Dit heb ik nog niet eerder voorbij zien komen bij een voetbalwedstrijd. 
Eenmaal in het stadion geprobeerd vanuit diverse hoeken foto's te maken en door vriendelijk te vragen mocht ik ook even op de hoofdtribune rondkijken zonder dat ik daar een kaartje voor had. Hierdoor ook van deze tribune een aantal plaatsje kunnen schieten. Eenmaal weer terug op mijn eigen plekje kwam ik erachter dat ik in het vak naast het uitvak zat, welke goed gevuld was met de supporters uit Brugge. 
Het Kuipje, geweldige naam voor een stadion en in ieder geval geen lelijke sponsornaam, is klein maar gezellig stadion. Als ik het moet inschatten een beetje vergelijkbaar met RKC Waalwijk in Nederland. Niet heel erg groot dus, de capaciteit is 8.035 toeschouwers, maar deze wedstrijd was uitverkocht, dus het stadion was goed gevuld voor deze wedstrijd. Al zaten er ook wel Brugge fans in de thuisvakken als ik het om me heen een beetje hoorde.  

De 1e helft was een leuk schouwspel waarbij Westerlo goed uit de startblokken kwam. Door een ongelofelijke blunder van de keeper van Westerlo kwam Brugge toch op voorsprong. Hierna kreeg Westerlo nog enkele opgelegde kansen maar wisten deze niet te verzilveren. Door een mooie individuele actie kwam Club Brugge echter op een 0-2 voorsprong. Zelfs na dit doelpunt kreeg Westerlo goede kansen maar wederom zonder resultaat. Vlak voor rust maakte de keeper van Club Brugge een overtreding en kreeg de thuisclub een penalty toegewezen. Deze werd keurig binnen geschoten waardoor vlak voor rust de aansluitingstreffer werd gemaakt. 
In de 2e helft nog steeds een boeiend treffen tussen beide ploegen, echter nu met minder kansen voor de beide teams. Vlak voor tijd moest Westerlo ook nog met 10 man verder na een 2e gele kaart voor een van de spelers waardoor het nog lastiger werd om een punt binnen te slepen. Hierdoor werd de ruststand tevens dan ook de eindstand. 

Al met al een leuke pot voetbal in een leuk voetbalstadion, die we ook weer kunnen afvincken van het lijstje. Na de wedstrijd snel de auto opgezocht want er stond nog een wedstrijd op het programma deze zaterdag.

Hierbij weer een rits met veel foto's.


Reacties