Yanmar Stadion: Jong Nederland - Jong Noord-Macedonië 5-0 (2-0)


Bezoek datum: 05-09-2024
Locatie: Yanmar Stadion - Almere (Almere City FC)
Toeschouwers: 1305
Entree: € 4,- (ingeloot via KPN Seaters, kaartje normaal € 7,50 / lange zijde, zitplaats)
Competitie: EK kwalificatie U21

Via KPN Seaters was ik weer eens ingeloot voor kaartjes van een voetbalwedstrijd, deze keer de wedstrijd tussen Jong Oranje en Jong Noord-Macedonië. Deze wedstrijd werd in Almere in het Yanmar Stadion gespeeld, thuishaven van de plaatselijke Almere City FC. Deze wedstrijd werd op een donderdagavond gespeeld en betrof een kwalificatie wedstrijd voor het EK voor de jeugd onder de 21 jaar. Nederland stond bovenaan en kon bij gunstige uitslagen zelfs deze wedstrijd al plaatsing afdwingen. Ik was nog niet eerder in Yanmar Stadion geweest en gezien het tegenwoordig lastig is om na de promotie van Almere City naar de Eredivisie kaarten te bemachtigen was deze wedstrijd een mooie gelegenheid om dit stadion te kunnen vincken. 

Na een ongeveer een uurtje rijden was ik mooi op tijd bij het stadion aangekomen, deze was zelfs nog niet geopend, dus ik moest nog even wachten voordat ik naar binnen kon. In de tussentijd geprobeerd bij de kassa mijn e-ticket om te ruilen voor een hard-copy ticket maar helaas zonder het gewenste resultaat. Om 18.30u zou het stadion opengaan maar op het moment suprême deden de scanners het niet en moest ik toch nog wat langer wachten voordat ik naar binnen kon. Toen de scanners eenmaal het weer deden kon ik eindelijk mijn weg naar binnen vervolgen. Eerst maar eens een beetje rondkijkend kwam ik vlakbij een groot hek dat openstond naar het veld toe. Van ESPN waren ze hier druk bezig om de spullen klaar te zetten en de spelers waren ondertussen even een rondje op het veld aan het maken. In principe had ik zo het veld op kunnen lopen, want er liep verder ook nog geen beveiliging rond op die plek. Na de verleiding te hebben weerstaan was het even tijd voor het avondmaal en een bekertje fris. 
Gezien de verwacht geringe belangstelling waren niet alle tribunes geopend, al was op een gegeven moment toch 3 van de 4 tribunes in gebruik. Vanuit de plekken waar ik kon komen heb ik weer diverse foto's kunnen maken, alleen de staantribune achter een van de doelen was gesloten, echter deze was afgesloten door een simpel hekje. Na even te hebben geouwehoerd te hebben met één van de stewards mocht ik toch even een kijkje nemen op deze tribune. Eenmaal weer terug bij de tribune en het vak waar ik mocht plaatsnemen kwam ik erachter dat ik net een stoeltje had achter een paal. Aangezien het niet druk was op dat moment had ik even een ander plekje opgezocht een paar stoelen verderop. Later werd het toch wel wat drukker op deze tribune en moest ik toch nog wel weer een paar plaatsjes opschuiven maar gelukkig niet meer achter die paal, dus mijn zicht was uiteindelijk prima. 

De wedstrijd zelf werd eigenlijk geen moment een wedstrijd. Binnen 2 minuten lag de 1-0 al in het netje en vrij snel viel ook al de 2-0. Noord-Macedonië kwam er niet aan te pas en mocht blij zijn dat het met een 2-0 achterstand de rust in kon. Na de rust liep Jong Oranje toch nog uit naar een grotere score en werd het uiteindelijk 5-0. Helaas nog geen plaatsing voor het EK, want concurrent Georgië pakte de laatste strohalm door ook 3 punten te pakken. Een paar dagen later lukte het Jong Oranje alsnog zich te plaatsen door een overwinning op Georgië te behalen, dit keer in Venlo. 

Het was een leuk potje voetbal en veel leuke acties gezien, dus al met al weer een geslaagde vinck. Al ben ik ook wel nog benieuwd hoe het is in het stadion als Almere City zelf speelt, wellicht komt dat ook nog wel een keer aan bod. 

Hierbij nog een rits foto's van deze avond.

 

Reacties