Tour de France (1/4): Stade de la Rudeliere - Les Sables d'Olonne

 

Bezoek datum: 08-08-2024
Locatie: Stade de la Rudeliere - Les Sables d'Olonne / Frankrijk

De gezinsvakantie stond deze zomer gepland voor de eerste keer naar Frankrijk. Lekker 2 weekjes op een camping in Les Sables d'Olonne aan de westkant van Frankrijk. Wel even een eindje toeren met de auto, maar uiteindelijk zit je ook wel erg lekker. Uiteraard heb ik vooraf al uitgebreid gekeken wat er voetbal gerelateerd in de buurt te beleven is, al is dat in het lagere Franse voetbal wat minder terug te vinden. Uiteraard de grote steden is het makkelijk de clubs te vinden want deze spelen meestal wel in de hogere regionen in de Franse voetbalpiramide, nadeel hiervan is de reisafstand, bijna elke grote plaats zat op minimaal 1 uur en 20 minuten rijden, Daarbij hebben ze voornamelijk op woensdag en zaterdag oefenwedstrijden maar bij ons in de buurt niet zoveel. 

Na wat research had ik een 3-tal grounds gevonden in Les Sables d'Olonne en kwam ik in mijn speurtocht 2 clubs tegen. TVEC'85 en Les Sables FCOC kon ik via internet achterhalen maar op beide website stond geen informatie over de voorbereiding vermeld. Via instagram kwam ik tot TVEC'85 en Les Sables Vendée Football, met ook weer een ander logo. Beide clubs een berichtje gestuurd waarbij ik bij laatst genoemde een berichtje terug kreeg dat ze op 03 augustus een oefenwedstrijd thuis zouden spelen, dit was echter helaas onze reisdag en dat ik zou dus niet kunnen redden. Een week later zouden ze uitspelen maar dit was dan wel weer te ver rijden vanaf onze camping, wel jammer want dat was een mooie ground. Van TVEC'85 kreeg ik geen enkel teken van leven. 

Na een aantal dagen gesetteld te zijn op de camping en de vrouw met de kinders naar het zwembad gingen, ben ik er even op uit getrokken om de 3 grounds die ik had weten te achterhalen te bezoeken. De eerste op de lijst was degene die het verst van de camping lag, al was dat maar 17 minuten maar toch. Na een parkeerplekje te hebben gevonden bleek het terrein van Stade de la Rudeliere hermetisch te zijn afgesloten aan de voorzijde. Dit complex leek gezien het logo de speelplaats van TVEC'85 te zijn. Er was wel een man op de grasmaaier bezig, maar op het eerste gezicht geen open hekje te vinden. Na een paar foto's van de voorzijde te hebben gemaakt toch ook maar even een rondje maken om het complex heen. Aan de andere zijde had ik meer geluk, hier was een groot hek die werd gebruikt voor toegang van voertuigen voor het onderhoudt. Na even aan het hek gevoeld te hebben bleek deze niet op slot te zitten en kon ik het terrein betreden. Eerst heb ik een aantal foto's hiervan genomen, maar de mooiste tribune stond aan de overkant. Na even de aandacht te hebben getrokken van de man op de grasmaaier en te hebben gevraagd of ik een rondje mocht lopen, wat gelukkig mocht, kon ik even een rondje maken. Toen de man van het veld reed met de grasmaaier toch even angstvallig in de buurt gebleven om te kijken of hij niet toevallig weg zou gaan en de boel zou afsluiten, maar gelukkig ging hij alleen het bakje legen en kwam hij terug voor de rest van het veld. Eenmaal gerustgesteld trok ik naar de andere kant naar de grote tribune en kon ik hier nog een aantal foto's schieten. Nadat ik mijn rondje gemaakt had nog eventjes netjes de man bedankt en op naar het volgende plekje. 
Achteraf heb ik verder uitgezocht hoe het nu precies zat met welke club waar speelt. Stade de la Rudeliere was inderdaad de thuislocatie van TVEC'85, echter is deze club door financiële problemen afgelopen seizoen gestopt met zijn activiteiten. Deze activiteiten zijn nu samen met Les Sables FCOC ondergebracht in één club, Les Sables Vendeé Football. Deze club lijkt nu de komende tijd in ieder geval zijn thuiswedstrijden hier te spelen. 

Hierbij de foto's:








Reacties