Veltins-Arena: FC Schalke 04 - sc Paderborn 07 3-3 (1-0)

 

Bezoek datum: 09-03-2024
Locatie: Veltins-Arena - Gelsenkirschen (FC Schalke 04)
Toeschouwers: 61.475
Entree: € 31,- (zitplaats, 2e ring)
Competitie: 2. Bundesliga

Deze zaterdag staat een bezoekje aan een Duitse grootmacht op het programma. Ik heb een kaartje weten te bemachtigen voor de wedstrijd van Schalke 04 tegen sc Paderborn 07, Normaal gesproken zijn de wedstrijden van Schalke'04 al uit verkocht voordat de vrije verkoop van start gaat, maar voor deze wedstrijd gelukkig niet. Toevallig had ik deze zaterdag ook de kans om op pad te gaan dus alles viel zo mooi samen. Schalke 04 acteert tegenwoordig in de 2. Bundesliga na de degradatie vorig seizoen. Dit seizoen moet er op het moment vooral gezorgd worden dat er niet verder afgedaald wordt, dit seizoen bivakkeren ze weer onderin maar staan vooralsnog wel op een veilige plek. Een belangrijke wedstrijd dus deze middag die om 13.00u zou aanvangen. Vanuit Nederland is het ongeveer 1,5 uur rijden, dus om rustig aan te kunnen doen ging ik rond 10u rijden. Hierbij had ik de grootte van Schalke 04 ietwat onderschat. Zelfs in de 2. Bundesliga weten ze de Veltins-Arena met een capaciteit van rond de 62.000 plaatsen nagenoeg vol te krijgen. Dit houdt dus tevens in dat het rondom het stadion erg druk zal zijn qua supporters maar ook qua verkeer. Na een voortvarende reis kwam ik bij de afslag Gelsenkirchen aan, alleen ik kon op de vluchtstrook al aansluiten om de snelweg af te kunnen. Diverse auto's raasden nog door en sommige die achter mij stonden gingen toch ook er langs om verder vooraan weer in te voegen. Na in ongeveer 30 minuten pas 400 meter te zijn opgeschoten ook maar besloten om de aso uit te hangen er ook maar langsheen te gaan en vooraan in te voegen. Dit lukte vrij makkelijk, waardoor ik dichtbij de afrit was. Uiteindelijk toch nog een parkeerplekje kunnen vinden op de parkeerplaats die ik vooraf had bedacht en snel daarna even netjes een boompje wat te drinken gegeven want de blaas stond echt op knappen bijna. Vanaf deze parkeerplaats was het ongeveer nog 1,8km lopen, ik ben achter andere supporters aangelopen en dacht uiteindelijk toch nog op tijd voor de wedstrijd te zijn aangekomen. Aangekomen bij de juiste ingang van het stadion stond er nog een behoorlijke rij met supporters die naar binnen moesten, rondom het stadion liepen ook nog veel supporters die naar binnen moesten maar blijkbaar alle tijd hadden om nog even rustig een biertje te drinken. Uiteindelijk had ik mijn plekje op de tribune gevonden en was de wedstrijd al 5 minuten aan gang. Gelukkig nog geen doelpunt gemist. 
Het stadion zelf heeft wel wat weg van de Johan Cruijff Arena, qua grootte maar ook qua stijl. Ook bij dit stadion heb je een dak dat dicht kan maar gelukkig tijdens de wedstrijd was het dak lekker open. Wat ook opvalt zijn de 4 grote schermen in het midden van het dak boven het speelveld. Het stadion was goed gevuld waarin de kleur blauw heel veel te zien was. De sfeer in het stadion was ook prima. Ik zat zelf schuin boven het uitvak, ook dit uitvak was goed gevuld en hier hadden ze meerdere trommels en grote vlaggen en hing ook een mooie sfeer. Schalke kwam in de 1e helft op een voorsprong via een penalty waarbij het stadion ontplofte, want een overwinning is op het moment heel wenselijk voor "De Koningsblauwen". Op de grote schermen was duidelijk om te zien dat VAR er nog naar zou kijken en wat hiervan de uitkomst was.
In de 2e helft leek met de 2-0 voor Schalke geen vuiltje aan de lucht. Paderborn kwam wel terug tot 1-2 en ik ontdekte opeens veel meer Paderborn fan's in het stadion, deze zaten gewoon tussen het thuispubliek en konden gewoon zonder problemen juichen voor hun club. Het kan dus wel gewoon blijkbaar. Toen de scheidsrechter door de VAR naar het scherm werd geroepen voor een mogelijke nieuwe strafschop voor Schalke leken de 3 punten al bijna in de knip, echter besloot de scheidsrechten toch dat de bal gespeeld werd en dus geen pingel voor de thuisclub. Binnen een paar minuten daarna was het voor Paderborn wel raak door een handsbal in de zestienmeter en hierdoor kon Paderborn via de stip de stand op 2-2 zetten. Tot overmaat van ramp wisten de gasten zelfs vlak voor tijd de 2-3 binnen te prikken, voor sommige Schalke fans het moment om gefrustreerd naar huis te gaan. Met een extra speeltijd van minimaal 8 minuten had Schalke toch nog de kans om gelijk te maken, dit gebeurde uiteindelijk ook al een stukje in de blessuretijd, het blijven toch Duitsers he. Er was zelfs nog tijd over om op zoek te gaan naar de winnende treffer, maar ondanks dat ze nog wel dichtbij kwamen was ze dat niet gegund. Met een 3-3 uitslag in ieder geval wel een spectaculair scoreverloop en wedstrijd, alleen Schalke zelf schiet er niet zoveel mee op met deze uitslag en moet nog steeds naar beneden blijven kijken. 

Het eerste gedeelte van deze voetbal dag ziet er hiermee voor mij op, na nog even een rondje te hebben gelopen en de nodige foto's te hebben gemaakt nog even snel een broodje krakauer gescoord. Voor de volgende wedstrijd moet ik ongeveer een uurtje in de auto zitten, tenminste, normaal gesproken.... Voordat ik Gelsenkirchen heb verlaten is er toch weer wat extra tijd verstreken.

Hierbij nog een groot aantal foto's en filmpjes van dit heerlijke bezoek.

Reacties