Stade Edmond Machtens: RWD Molenbeek - Standard Luik 2-2 (1-1)

Bezoek datum: 03-02-2024
Locatie: Stade Edmond Machtens - Sint-Jans-Molenbeek - België (RWD Molenbeek)
Toeschouwers: 7255
Entree: € 15,- (zitplaats lange zijde)
Competitie: Jupiler Pro League

Dit weekend stond het eerste buitenland tripje van 2024 op het programma. In België had ik een mooie combinatie van 2 wedstrijden gevonden waarbij ik ook meteen een stadion die erg hoog op mijn lijst stond, maar daarover in een andere post meer. De eerste wedstrijd op het programma is in de Jupiler Pro League, het duel tussen RWD Molenbeek en Standard Luik. Voor deze wedstrijd was het makkelijk om een kaartje te bemachtigen, via het ticketportal van RWDM kan je na registratie gewoon een ticket bestellen. De prijzen zijn ook nog gunstig, voor een zitplaats op de lange zijde aan de overkant van de hoofdtribune betaal je maar 15 euro. Je krijgt dan natuurlijk wel een e-ticket, maar na een mail naar de club kreeg ik het bericht dat ik deze kon omruilen op de wedstrijddag bij de kassa. Na een tip van iemand om de auto buiten Molenbeek te parkeren en met de bus naar het stadion was een goeie. Rondom het stadion is inderdaad weinig parkeerplek. Met het bus retourtje was ik niet iets meer dan 9 euro kwijt, het is alleen even goed kijken waar je moet overstappen. Op de heen weg ging dit prima, op de terugweg iets meer moeten zoeken en daardoor een busje later moeten pakken. 
Ik was mooi op tijd van huis vertrokken, dus ik was ook mooi op tijd bij het stadion. Anderhalf uur voor de wedstrijd was ik al op de juiste bestemming, dus had tijd genoeg om eens rustig overal foto's van te nemen. Het viel me wel op dat er voldoende politie op de been was. Bij de kassa kon ik inderdaad netjes mijn e-ticket omruilen voor een geprint kaartje. Op de kassa stond wel 'sold out' dus ik ging uit van een volle bak deze middag. Nadat ik genoeg foto's had gemaakt van buiten het stadion werd het tijd om naar binnen te gaan. Er stond een hele rij met stewards, klaar voor fouillering. Na vluchtig te zijn gecontroleerd stond er daarna een heel cordon aan politie. Hier werd ik nog een keer gefouilleerd maar nu een stuk grondiger. Na ook deze betastingen te hebben overleefd ben ik eerst maar een wc gaan zoeken en kwam zo terecht in het gedeelte van de ultra's, maar het was nog zo vroeg dus hier was niemand nog. Dus ook hier maar even wat foto's gemaakt. Na zo'n lange rit van 2 uur en 15 minuten werd het tijd om voor de inwendige mens te zorgen. Ik zag iemand lopen met een reusachtig broodje braadworst, dus die wilde ik ook. Het was een hele kluif maar daarna had je voor de komende uren ook wel genoeg.
Uiteindelijk ben ik naar mijn plek op de tribune gegaan, het was nog niet zo heel druk. Een steward, een oudere man, begroette me netjes en we raakten eventjes aan de praat. De beste man was Franstalig maar als je langzaam praat verstond hij ook wel een beetje Nederlands. Dus in een combinatie van Nederlands en Engels even kort met de beste man gesproken. Hij wist me te vertellen dat deze wedstrijd onder de risicowedstrijden valt en daar er daarom zo veel politie op de been is. Hij maakte zich al zichtbaar zorgen voor mocht RWDM de wedstrijd verliezen dat er dan de nodige onrust zou ontstaan. Ik had dus blijkbaar op papier een beladen potje uitgezocht. Langzaamaan begonnen de tribunes voller te stromen en ook het uitvak vulde zicht met supporters vanuit Luik die zich al meteen lieten horen. Ook het vak met de ultra's van RWDM vulde zich en lieten zich ook horen als reactie op de tegenstander. Ondanks het bordje 'sold out' bij de kassa was het stadion bij lange na niet uitverkocht. De rij waar ik zat was zelfs helemaal leeg, dus ik had lekker de ruimte. 

Het Stade Edmond Machtens is een bijzonder stadion met enkel aan de twee lange zijdes tribunes. Achter de beide doelen waren staantribunes maar die zijn niet meer in gebruik. Ondanks de vele lege plekken hing er wel een lekkere sfeer, ook de wedstrijd was de moeite waard. Standard kwam na 10 minuten op een vroege voorsprong maar 10 minuten later was er alweer de gelijkmaker voor RWDM. Er ontspon een leuke wedstrijd waarbij naarmate de wedstrijd vorderde RWDM verrassend de overhand kreeg. In de 2e helft bleef het een aantrekkelijke pot en leek met in de 83e minuut de 2-1 voor de thuisclub een verdiende winnaar te krijgen. Echter was het 2 minuten later opeens alweer gelijk. Dit bleef ook uiteindelijk de eindstand. Beide ploegen schoten hier niet veel mee op en blijven onderin bungelen. Ik ging na de wedstrijd vlot het stadion uit om te proberen snel de bus te kunnen halen aangezien ik nog een 2e wedstrijd op het programma had staan. Achteraf las ik dat de Standard Luik supporters niet zo tevreden waren met een puntje en de spelersbus gingen blokkeren. Verder is het rustig gebleven, dus de oude steward heeft zich verder geen zorgen meer hoeven maken. 

Hieronder nog een fiks aantal foto's en video's:

Reacties