AFAS-Stadion Achter de Kazerne: KV Mechelen - Cercle Brugge KSV 0-2 (0-0)

Bezoek datum: 28-10-2023
Locatie: AFAS Stadion Achter de Kazerne - Mechelen - België (KV Mechelen)
Toeschouwers: 11.234
Entree: € 20,- (staanplaats lange zijde)
Competitie: Jupiler Pro League (België)

Vandaag weer lekker de handjes vrij om in te vullen qua wedstrijd(en). Voor deze dag de keuze gemaakt om de grens over te steken richting België. Het programma was zo dat er een mooie en interessante combinatie is te maken en dus 2 wedstrijden te kunnen gaan bezoeken. Om 16u stond de wedstrijd tussen KV Mechelen tegen Cercle Brugge op het programma, dit bood mooi de gelegenheid om later deze dag om 20u nog een wedstrijd in de buurt te bezoeken, over deze tweede wedstrijd later meer via een nieuwe blog. De bedoeling was om deze dag ruim op tijd van huis te vertrekken zodat ik wellicht nog tijd zou hebben om een lost ground in de buurt te kunnen bezoeken. Her en der had ik al wat mogelijke tips hiervoor gekregen. Echter liep het voetbal van mijn zoontje deze ochtend wat uit en vertrok ik iets later van huis dan de planning was. De wegafsluiting op de A27 en later ook nog file op de A27 maakten het idee om een lost ground te bezoeken tot een vervlogen idee. In plaats van 2u en 15 minuten deed ik er bijna 3 uur over om op de plek van bestemming te bereiken. Op de site van KV Mechelen had ik de parkeermogelijkheden bekeken en besloten om naar een parkeerplaats te gaan iets buiten het centrum en met een pendelbus richting stadion. Eenmaal op de juiste bestemming te zijn aangekomen, was de parkeerplaats helemaal leeg en leek niks erop dat hiervandaan een pendelbus zou rijden. Dus uiteindelijk toch maar richting centrum gereden om te kijken of ik daar kon parkeren. Er waren op sommige plekken al agenten bezig met parkeerbonnen uitschrijven dus dat werd goed uitkijken waar ik de auto zou neerplanten. De parkeergarages waar ik langs kwam waren al vol, uiteindelijk kwam ik bij een McDonalds waarnaast nog een paarkeerplekje vrij was. Voor de zekerheid nog even gevraagd of ik hier vrij kon parkeren maar diegene wist het ook niet zeker. Fingers crossed dan maar. 
Vervolgens achter mensen met roodgele sjaaltjes aangelopen, er vanuit gaande dat deze mensen inderdaad naar het stadion zouden gaan. Dit was inderdaad het geval en het toeval wil ook dat ik precies op de juiste plek bij het stadion aankwam. Via een smal steegje liep je naar het stadion en na het kaartje scannen en de fouillering was ik eindelijk op de plek van bestemming. Het was ondertussen nog maar 30 minuten voor de aftrap. Het gebruikelijke rondje om het stadion maar even gelaten voor wat het was en een paar foto's van rondom deze plek gemaakt. Daarna snel een plekje gezocht op de staantribune aan de lange zijde die ondertussen al redelijk gevuld stond. Ter hoogte van de hoekvlag was het nog niet zo druk bevolkt dus hier kon ik mooi een plekje vinden redelijk vooraan. 
Wat in het stadion vooral opvalt begin van de wedstrijd is dat de staanvakken behoorlijk vol staan met supporters, maar dat de zitplaatsen en dan met name op de hoofdtribune en business seats bij lange na vol is. Wellicht dat dit ook iets met de prijs te maken heeft, de staanplaatsen zijn 20 euro, de kleine tribune achter het doel is ook zitplaatsen en die zijn ook 20 euro, maar de overige zitplekken zijn 40 euro, zelfs ook op de 2e ring. Ondanks dat het zeker niet uitverkocht is, is er op de lange zijde in het staanvak en in het staanvak achter het doel een goede sfeer. 
De wedstrijd zelf was niet goed, maar op zich wel spannend. KV Mechelen probeerde voornamelijk om aan te vallen want die hebben de punten hard nodig. Cercle Brugge probeerde voornamelijk vanuit de tegenstoot gevaarlijk te worden. Cercle Brugge draait op het moment verrassend mee bovenin de ranglijst, al is dat deze dag niet in het spel af te zien. KV Mechelen bungelt in de onderste regionen op dit moment, dit is ook wel in het spel terug te vinden. De eerste helft eindigt in een 0-0 tussenstand met een paar momentjes voor beide doelen. In de rust is het spelbeeld nagenoeg gelijk, al is Malinwa, zoals de club ook wordt genoemd in de volksmond, wel nadrukkelijker op zoek naar een goal. Toch is het Cercle dat op een 0-1 voorsprong komt in één van de tegenstoten. Ondanks dat KV Mechelen de druk opvoert loopt Cercle Brugge uit naar 0-2 en krijgt zelfs middels een strafschop de kans op de 0-3, echter wordt de bal op de paal geschoten. De rebound wordt door dezelfde speler alsnog binnengeschoten maar deze telt niet omdat hij de bal 2x heeft aangeraakt. De 0-2 score wordt hiermee dan ook de eindstand waardoor Mechelen zich op een degradatie playoff plek nestelt en Cercle Brugge het sprookje nog even doorzet en bovenin blijft meespelen. 

Na de wedstrijd nog even een kort rondje gemaakt en bij de fanshop een hardcopy ticket kunnen bemachtigen van deze wedstrijd. Daarna snel de auto proberen terug te vinden en hopen dat er geen bonnetje onder de ruitenwisser zit. Toevalligerwijs kwam ik halverwege weer achter dezelfde mensen te lopen als op de heenweg dus door hen te volgen kwam ik ook weer bij mijn auto terug. Gelukkig zat er geen verrassing onder de ruitenwisser gestopt. Nadat de navigatie was ingesteld op het volgende adres kon ik mijn weg weer vervolgend. Hierbij kwam ik nog langs het stadion van Racing Mechelen, ondanks dat ik de neiging had om even te stoppen toch maar besloten om door te rijden. Dit stadion moet ik dan maar een volgende keer inplannen en hopen dat deze er dan nog staat. 

Deze wedstrijd was een mooi begin van mijn België-hopje van deze dag. De volgende pot is op het 4e niveau van België en de ground is een stukje ouder maar zeker ook de moeite waard bleek.....

Eerst nog even wat foto's en filmpjes van de Yellow Red Koninklijke Voetbalclub Mechelen:

Reacties