Matchoholic Stadion: FC Dordrecht - FC Shakhtar Donetsk U21 5-0 (1-0)

Bezoek datum: 16-07-2023
Locatie: Matchoholic Stadion (De Krommedijk) - Dordrecht (FC Dordrecht)
Toeschouwers: 
Entree: € 5,-
Competitie: Oefenwedstrijd

Door de weinige oefenwedstrijden in de buurt op de momenten dat ik de mogelijkheid heb, viel de keuze een keer voor een wedstrijd op zondagavond. Een mooi affiche in Stadion De Krommedijk (door sponsoring nu Matchoholic Stadion) waar FC Dordrecht aantreedt tegen het Oekraïense Shakhtar Donetsk, een topclub uit dat land. Nadat ik online het kaartje al had aangeschaft bleek de dag voor de wedstrijd het niet tegen het 1e elftal van Shakhtar te zijn maar tegen de Onder de 21 van de club. Een kleine tegenvaller al hield dat mij niet tegen, omdat ik toch vooral eigenlijk voor het stadion wilde gaan. Hier was ik nog niet eerder geweest, mede ook omdat de vrijdagavonden bij mij eigenlijk altijd niet mogelijk is. Dus deze wedstrijd was een mooie gelegenheid om deze te kunnen vincken. In Dordrecht wordt geregeld weleens gesproken over een nieuw stadion, maar dit is gelukkig nog niet van de grond gekomen. Na een klein uurtje rijden kwam ik bij de parkeerplaats van het stadion aan waar voldoende plek was om te parkeren. Het stadion zelf is zoals je een beetje mag verwachten van een ouder stadion. Verouderd, verschillende stijlen qua bouw van de tribunes, een ouderwets uitvak met hoge hekken ervoor ofwel, een voetbalstadion met charme en zeker geen moderne bak beton. Aangezien het een oefenwedstrijd betrof waren niet alle ingangen open maar kon je wel makkelijk doorlopen overal. Na eerst de buitenkant verkend te hebben en diverse foto's gemaakt te hebben werd het tijd om binnen te gaan loeren. Nadat het kaartje gescand werd, eerst maar eens de tribune achter het doel verkend, hier is ook het uitvak te vinden. Het hele stuk kon je doorlopen dus ook in het uitvak en zelfs ook nog doorlopen naar de andere lange zijde. Dit is echt weer zo'n trip waarbij er vele foto's gemaakt worden. 
Eenmaal weer terug bij de hoofdtribune daar ook nog een rondje gelopen, het hek naar de eretribune stond open en de steward was met iets anders bezig maar even doorgelopen. Hierdoor kon ik nog even een foto maken van de spelerstunnel. Uiteindelijk vroeg een steward in welk vak ik moest zijn, dit was toevallig het vak waar ik voorstond maar die was dichtgegooid en ik moest aan de linkerkant van de tribune vlakbij waar ik naar binnen was gekomen een plekje zoeken. Ik vond een mooi plekje met luxe stoelen, waarschijnlijk ook niet de bedoeling maar het zat prima. 
De wedstrijd zelf was wel vermakelijk. In het begin had je nog wel het idee dat de youngster van Shakhtar aardig partij konden bieden, maar al vrij snel had je wel door dat het de mannen van Dordt tegen de jochies van Shakhtar was. Binnen het kwartier was het dan ook al 1-0 voor de Schapenkoppen. Het lukte echter niet om door te drukken en meer doelpunten te scoren waardoor er een 1-0 ruststand was op de Krommendijk, die overigens aardig gevuld was met Oekraïense toeschouwers. In de rust ging maar even op zoek om te kijken of ik ergens een hapje kon eten aangezien de wedstrijd om 19u was begonnen en ik nog niet had gegeten. Ik ging de trap naar boven omdat ik mensen daar met drinken vandaan zag komen maar blijkbaar was dit een sponsorlounge. Hier heb ik even rondgekeken maar kon niks ontdekken waar ik wat te eten kon kopen. Ondertussen kwam er wel een vriendelijke dame voorbij met een schaal met hapjes, een lekker plakje leverworst ging er wel in. Tot zover mijn avondeten, onverrichterzake ging ik weer terug naar mijn plekje op de tribune voor de 2e helft. 
In de rust uiteraard weer diverse wisselingen zoals gebruikelijk bij oefenwedstrijden, al bleef bij Dordrecht het elftal in tact, op een wissel in de 30e minuut na, tot aan de 60e minuut. In de 60e minuut werd het hele elftal gewisseld, alleen de keeper en de invaller van de 1e helft mochten blijven staan. In deze 2e helft liep FC Dordrecht uiteindelijk makkelijk uit naar een 5-0 overwinning. Op het laatst sloeg nog even de vlam in de pan na een late tackle van achter van een speler van Shakhtar, de speler van Dordrecht ging even verhaal halen en kreeg vervolgens een klapje van een andere speler. Toen was het eventjes duwen en trekken voordat het weer rustig werd. Vlak hierna vond de scheids het wel okay en floot een half minuutje voor tijd af voor het einde. Uiteindelijk wel weer een leuk potje gezien in de voorbereiding, maar het hoogtepunt van de avond is natuurlijk Stadion De Krommedijk. Op de terugweg nog even een Maccie geklapt als verlate avondeten. 

Hieronder nog een aantal filmpjes en foto's:






































































































Reacties