Stadion De Grolsch Veste: Spanje - Italië 2-1 (1-1)

Bezoek datum: 15-06-2023
Locatie: De Grolsch Veste - Enschede (FC Twente)
Toeschouwers: 24.558
Entree: € 30,- (vak 317, lange zijde, 2e ring)
Competitie: Nations League Halve finale

Dit jaar wordt de eindronde van de Nations League, de Final Four, gehouden in Nederland. Stadions De Kuip en De Grolsch Veste zouden hiervan de gastheren zijn. De vier landen die de laatste 4 hebben gehaald zijn Spanje, Italië, Kroatië en Nederland. Aangezien dit in Nederland werd gehouden leek het me leuk om een wedstrijd te kunnen bezoeken dus via de UEFA website had ik me ingeschreven voor de wedstrijd Spanje - Italië en kaarten voor de finale. De wedstrijd Spanje tegen Italië leek me leuk vanwege het affiche en ook omdat het in De Grolsch Veste werd gespeeld. Twee jaar geleden ben ik al een keer in De Grolsch Veste geweest toen we vlakbij waren met het gezin in Monkey Town. Toen ben ik even een rondje om de Veste gaan lopen en er stond een deurtje open. Maar nu hoopte ik dus op een officiële vinck voor dit stadion. Dat de Nations League nog niet echt leeft bleek ook wel uit dat ik voor beide wedstrijden was ingeloot en ik her en der al hoorde dat mensen ook waren ingeloot. 

Vanavond dus de eerste wedstrijd in Enschede waar de Grolsch Veste opeens het Twente Stadium heet. Commercie boven alles, maar dat is helaas al jaren zo en tegenwoordig doemt dat ook overal op. Richting het stadion kom je al verschillende stromen mensen tegen, Spanjaarden, veel Italianen en natuurlijk ook Nederlanders en dat alles kris kras door elkaar heen. Het kan nog gewoon dus. Onderweg naar het stadion tussendoor nog even een half-half sjaal aangeschaft. Bij de toegangscontrole waren we er vrij snel doorheen en liep alles vrij vlotjes. We hadden plekken in vak 317 op de 2e ring nog net op het rechte stuk. De wedstrijd was bij lange na niet uitverkocht, zo zag je nog voldoende lege plekken. 
Na de volksliederen van de beide landen kon er worden afgetrapt met wat zich liet aanzien wel redelijk de sterkste opstellingen al was het jammer dat Asensio bij Spanje en Verratti bij Italië op de bank begonnen. De start van de wedstrijd was wervelend en Spanje kwam al vlot in de 3e minuut op een 1-0 voorsprong. Toen Italïe in de 11e minuut mocht aanleggen voor een strafschop en deze ook benutte leek een mooie wedstrijd in het verschiet te liggen. Ondanks af en toe was mooie aanvallen bleef het de 1e helft toch beperkt tot deze 1-1. In de rust kwam toch Asensio bij Spanje binnen de lijnen maar helaas betekende dit niet meteen het nodige vuurwerk. De wedstrijd kabelde een beetje voort met af en toe een kans maar heel echt bekoren kon ook deze helft niet. In de 76e minuut mocht bij Italië dan toch ook nog even Verratti zijn opwachting maken maar dit was te kort om zijn stempel te kunnen drukken. Net op het moment dat we dachten dat het zou gaan uitlopen op een verlenging wist Spanje in de 88e minuut toch de overwinning naar zich toe te trekken door een doelpunt van Joselu. Hiermee kreeg de wedstrijd toch wel de verdiende winnaar, al was het van beide kanten wel wat mager wat we te zien kregen, zeker gezien het spectaculaire begin. De sfeer tijdens deze wedstrijd was ook matig, de Spanjaarden hoorde je nauwelijks en de Italianen hoorde je af en toe. Dat er in het stadion ook redelijk wat Twente supporters aanwezig waren merkte je omdat er wat Twente liederen ten gehore werd gebracht. Ondanks dat het geen wedstrijd van het Nederlands elftal was kwam toch een paar keer die irritante wave voorbij. 

Al met al was wel leuk om een keer Spanje en Italië aan het werk te zien en uiteraard om voor de eerste keer de Grolsch Veste te kunnen vincken, al heette deze vandaag dan eigenlijk Twente Stadium. Op het lijstje blijft de Grolsch Veste nog wel staan, want ik wil hem ook nog weleens bezoeken bij een wedstrijd van Twente, ik gok dat de sfeer dan wat beter is. Een klein voorproefje met de liederen heb ik al gehad in ieder geval. 

Door de winst van Spanje en een dag eerder de overwinning van Kroatië weet ik ook naar welke wedstrijd ik ga in de finale in De Kuip. 

Hieronder nog aantal sfeer foto's en filmpjes:





Reacties