Cegeka Arena: KRC Genk - Sint Truiden 0-0 (0-0)

 
Bezoek datum: 03-09-2022
Locatie: Cegeka Arena - Genk (België)
Toeschouwers: 17.856
Entree: € 28,- (lange zijde, zitplaats)
Competitie: Jupiler Pro League (België)

Vandaag weer een mooi potje in het buitenland ingepland. Na een paar weken van voorbereiding en voorpret om te kijken naar welke wedstrijd ik zou gaan dit weekend. Hierin had ik een paar wedstrijden in België en Duitsland uitgezocht en na een tijdje een voorkeur ingesteld. Daarna was het wachten tot de voorverkoop zou beginnen. Bij buitenlandse clubs durf ik gok (nog) niet aan om op de bonnefooi die kant op te rijden en te hopen dat ik een kaartje aan de kassa kan kopen. Voordeel van online is dat ik zeker weet dat ik een kaartje heb, nadeel is natuurlijk het lelijke e-ticket en niet een origineel kaartje. Afgelopen maandag begon dan eindelijk de voorverkoop voor de Limburgse derby tussen KRC Genk en Sint Truiden, ook wel aangeduid als STVV. Ondanks dat dit een derby is was het makkelijk om een ticket te scoren, de wedstrijd was ook niet uitverkocht gisteren. Vanaf mijn woonplaats is Genk iets langer dan 2 uur rijden, als je de afslag mist zelfs iets langer. Ik had iets eerder Google Maps aan moeten zetten, maar ik ga gelukkig meestal tijdig van huis dus was er netjes een uurtje van te voren. Naast het stadion hebben ze ruime parkeerplaats waar ik de auto kwijt kon. Al was het na de wedstrijd wel even geduld hebben om deze te kunnen verlaten. 
Na de auto geparkeerd te hebben liep ik naar het stadion, aan de voorzijde en een zijkant had je een fan plein met een aantal drink- en eetwagens en een podium met live muziek. Een nadeel in België is dat veel clubs gebruik maken van een speciale betaalkaart en je dus niet contact of met je pinpas kan betalen. Aangezien ik niet zo'n zin heb om uit te zoeken hoe dat werkt met zo'n kaart heb ik daar dan ook niets genuttigd. Uiteraard bij het rondje lopen om het stadion om alles te bekijken en foto's te maken kon ik niet helemaal rond lopen en moest ik terug om naar het juiste vak te gaan. Her en der stond er politie opgesteld en ook het aantal busjes met politie nam toe. Boven in de lucht circuleerde ook constant een politie helikopter. Overigens was dit puur uit voorzorg want niets wees erop dat er iets zou gebeuren. De supportersbussen uit Sint Truiden konden dan ook rustig naar hun eigen vaak rijden zonder dat er daar een Genk supporter zich daar maar druk om maakte. 
Eenmaal in het stadion zelf lijkt deze best groot, echter valt het qua capaciteit wel mee met ongeveer 24.000 man dat erin kan. Zoals gezegd was het stadion zeker niet uitverkocht. Op het moment van schrijven is het aantal toeschouwers nog niet bekend maar als ik moet schatten, waar ik overigens slecht in ben, dan zou ik zeggen dat er ongeveer 19.000 man zou zijn geweest(edit: 17.856). Hierbij moet wel gezegd worden dat achter het ene doel waar de fanatieke supporters zitten van Genk wel bomvol was. Zij waren al vroeg bezig met het sfeer maken en ook de supporters uit Sint Truiden waren luidruchtig aanwezig. Ook waren er vanuit de Genk kant een aantal tifo-acties voorbereid/ Ik had een mooi plekje op rij 3 dus ik had mooi zicht op alles. Tijdens de opkomst was het heel sfeervol met vuurwerk, spandoeken en vlaggen. Zie ook het filmpje hieronder:
Na deze mooie show was het tijd voor de hoofd act. Ik moet eerlijk zeggen dat bij de beide ploegen weinig spelers meedoen die ik ken. Bij Genk ken ik eigenlijk vooral Mike Tresor met zijn verleden bij Willem II en bij Sint Truiden speelt de Japanner Kagawa, vooral bekend van zijn periode bij Borussia Dortmund en Manchester United. De eerste helft was vermakelijk waarbij Genk de bovenliggende partij was. Gezien het tijdrekken van de keeper van STVV al vroeg in de wedstrijd waren zij waarschijnlijk al blij met een punt. De eerste helft legde Genk een paar goede aanvallen op de mat maar helaas stond het vizier niet op scherp. Sint Truiden kwam er ook een paar keer goed uit maar ook zonder resultaat. Hierdoor bleef de score op 0-0 steken in de rust. De 2e helft was wat meer voor Genk en Sint Truiden bleef goed verdedigen zodat er weinig uitgespeelde kansen kwamen. Vaak zat er bij een schot op doel net weer een verdediger van STVV tussen die het schot wist te blokken. Vlak voor tijd kwam Genk nog wel goed nadat een doelpunt van STVV werd afgekeurd vanwege buitenspel. Tijdens de wedstrijd waren er een paar kleine opstootjes op het veld, maar dit viel op zich ook nog wel mee. De hele wedstrijd was de sfeer goed en maakte het dat het een leuk potje was om naar te kijken, ondanks dat deze pot eindigde in een 0-0. Al met al een leuke trip, leuke tifo, goede sfeer. Wel een aanradertje al denk ik wel dat je een leuke tegenstander moet uitkiezen om te gaan.

Hieronder nog een stapeltje foto's:



 


Reacties