Sportpark Nieuw Zuid: Quick Boys - vv Katwijk 2-2 (0-1)

 
Bezoek datum: 15-03-2022
Toeschouwers: ?
Entree: € 12,50 (staanplaats)
Competitie: 2e Divisie

Vorige week nog had ik ondanks dat ik al een kaartje had toch de Spakenburgse Derby aan mij voorbij laten gaan door een zieke thuis. Hierna had ik mijn zinnen al snel verzet naar de Katwijkse Derby tussen Quick Boys en vv Katwijk welke ook op een doordeweekse dag was gepland. De wedstijd wordt gespeeld op Sportpark Nieuw Zuid van Quick Boys. Via de online voorverkoop had ik al snel een kaartje geregeld nadat thuis de seinen op groen waren gezet. Aangezien het een eindje rijden is voor mij had ik meteen in het weekend al een verlofverzoek ingediend zodat ik om 15u 's middags al richting Katwijk kon. Hierdoor was ik iets voor 17u op de plek van bestemming aangekomen en kon ik me nog even een wandelingetje naar het strand permitteren aangezien de wedstrijd om 19u zou aanvangen. Na de frisse lucht van de zee toog ik weer richting het sportpark. Via de omliggende duinen kon ik een mooi rondje om het complex lopen en foto's vanaf hoger gelegen duinen maken van het sportcomplex. Vanaf buiten heb ik al een aantal mooie foto's van het fraaie complex kunnen maken.
Uiteindelijk kwam ik netjes uit bij de ingang, waar ik eerder ook al de auto had kunnen parkeren. Er waren ondertussen toch al aardig wat mensen, ook om de wedstrijd alvast voor te beschouwen en om gezamenlijk gezellig een biertje te drinken. Na de kaart controle ben ik eerst maar eens de kantine ingegaan om wat drinken en eten te bestellen. Hier heb ik een heerlijk patatje flip besteld, zo heet het als je een patatje oorlog zonder uitjes wilt. Weer wat geleerd deze middag. Eenmaal weer buiten had ik een mooi plekje langs de lange zijde gevonden met mooi zicht op de Dirk Kuyt tribune en de fanatieke aanhang van de beide ploegen achter de doelen. Aan de beelden die ik van de avond ervoor had gezien op internet kon je merken dat dit niet zo maar een derby is. Dit werd ook duidelijk toen de aanhang van Katwijk arriveerde met meteen al veel bombarie. Dit was meteen een startsein voor een groep fans van de thuisclub om maar eens daar in de buurt te gaan kijken en opeens stond ik daar toch wat minder lekker dan een paar minuutjes daarvoor en heb toch maar even tijdelijk een ander plekje opgezocht. Wat er toen allemaal al gebeurde, laten we het erop houden dat de dorpsgenoten een bijzondere manier hebben van elkaar begroeten. Na een paar minuten begon ook de dienst van de aanwezige politie en die besloten beide groepen toch maar uit elkaar te drijven. De toon was in ieder geval gezet en we konden ons opmaken voor een bijzondere en onvergetelijke avond. Ondertussen stroomde het sportpark aardig vol en hing er verder ook mooie derby sfeer. Bij de opkomst van de spelers hoopte je op een mooie pyro show, nou ik werd op mijn wenken bediend. Zo vet heb ik het nog niet eerder meegemaakt, nu heb ik ook nog niet heel veel grote derby's bezocht, maar denk dat deze niet zo snel zal worden overtroffen. Van beide kanten hebben ze waarschijnlijk 2 jaar lang gespaard. Hieronder een mooi filmpje van de opkomst.
Wat een heerlijke start van deze derby, de rookpluimen bleven lang over het veld hangen maar toen uiteindelijk de meeste kruitdampen waren opgestegen kon de wedstrijd beginnen. Zoals het een echte derby betaamd wat het spelbeeld nou niet heel goed te noemen. Wel was er van beide kanten veel strijd en passie en dit past uiteraard goed bij zo'n derby. De gasten van vv Katwijk kwamen in de 8e minuut toch al redelijk snel op voorsprong door een combinatie door het midden van de verdediging.  Het hek was van de dam en het was wachten op wat er komen zou. Echter was het vooral erg slordig en af en toe best hard en lomp. De scheidsrechter had zich voorgenomen om zo min mogelijk te fluiten en niet te makkelijk met kaarten trekken te beginnen. Al was later in de samenvatting wel duidelijk te zien dat koploper Katwijk eigenlijk in de 1e helft een penalty had moeten krijgen. Af en toe moest er ook even stoom worden afgeblazen en was er een opstootje tussen de spelers. De stand bleef 0-1 en met die tussenstand gingen beide ploegen even de rust van de kleedkamers opzoeken. Langs het veld bleef het in ieder geval nu wel rustig, dus konden we ons opgaan maken voor het slotstuk. 
Een lekker bakje thee en wellicht nog een speech van de coach hadden de spelers van Quick Boys goed gedaan want ze kwamen goed de rust uit, hierdoor werd nu Quick Boys de bovenliggende ploeg al duurde het nog wel even tot aan de eerste wissels dat dit ook in uitdrukking kwam in de score. Een van deze wissels wist met zijn eerste balcontact de 1-1 binnen te prikken en het merendeel van de mensen op Sportpark Nieuw Zuid konden helemaal los gaan. Dit gebeurde helemaal toen de thuisploeg zelfs op een 2-1 voorsprong kwam tegen de gedoodverfde titelkandidaat in de 2e Divisie. Echter kon men van deze luxe niet lang blijven genieten want al vrij snel werd de 2-2 al bij de 1e paal binnengetikt. De wedstrijd was nu helemaal open en zo op het eind van de wedstrijd strijde beide ploegen voor de winst en dus ook voor de eer van het dorp. Vlak voor tijd moest na een luchtduel een verdediger met een brancard het veld verlaten maar naar het schijnt een dubbele kaakbreuk, een vervelend einde voor deze speler van een intense derby. Met alle vertragingen en blessures werden de toeschouwers ook nog getrakteerd op een blessuretijd van 10 minuten, dus we konden nog langer van de derby sfeer genieten. Deze 10 minuten was voor beide ploegen toch te kort en konden er geen doelpunten meer worden gemaakt zodat deze intense en verhitte derby ofwel ook wel burenruzie in een 2-2 gelijkspel eindigde. Gezien het complete wedstrijdbeeld ook wel een goede afspiegeling van de verhoudingen binnen het veld. 

Na het laatste fluitsignaal moesten er toch nog wat mensen stoom afblazen en ondanks de goedbedoelende teksten van de stadionspeaker ging het toch nog eventjes mis en moesten de ME-ers toch nog even weer aan de bak. Al met al was dit een geweldige derby en deze had ik dan ook voor geen goud willen missen. Het complex van Quick Boys is ook erg mooi, zeker ook zo met de duinen op de achtergrond en de grote Dirk Kuyt-tribune. Menig Eerste Divisie club zal hier jaloers op zijn. Deze wedstrijd zal ik in ieder geval niet snel vergeten. Maar dat is ook lastig aangezien ook erg veel foto's en filmpjes heb gemaakt. Ik zal even een selectie hiervan hieronder neerzetten.



  


 

Reacties