Stadion an der Hafenstraße: Rot Weiss Essen - Preußen Munster 1-1 (1-0) *gestaakt*

Bezoek datum: 20-02-2022
Toeschouwers: 10.000
Entree: € 21,- (lange zijde, zitplaats) (+ € 7,60 voor aangetekend verzenden naar Nederland)
Competitie: Regionalliga West (Duitsland, 4e niveau)

Na een paar opwarmers binnen Nederland werd het tijd om ook weer eens over de grens te gaan kijken. Zoveel heb ik dat nog niet gedaan dus de wensenlijst is lang. De zondag 20 februari moest het maar weer eens gebeuren, de Futbology app werd er bij genomen het zoeken was begonnen. Gezien de aanvangstijd van de wedstrijd en de reistijd viel het oog op Rot Weiss Essen in Duitsland. Essen ligt op een kleine 1,5 uur rijden van mijn woonplaats dus dat was goed te doen. Deze dag zou koploper Rot Weiss Essen nummer 2 uit de Regionalliga West competitie Preußen Munster op bezoek krijgen. Door de laatste versoepelingen in Duitsland zouden er maximaal 10.000 man mogen komen. Nu was het zaak om een kaartje te bemachtigen voor deze wedstrijd. Toen de voorverkoop startte was er een wachtrij op de site om een kaartje te kopen, eenmaal voorbij de wachtrij was er toch nog genoeg mogelijkheden voor het aanschaffen van een kaartje. Nadeel van het kopen van een kaartje is dat ze deze alleen aangetekend per post versturen, ze werken dus niet met e-tickets. Het aangetekend versturen naar Nederland kost € 7,60, zonde op zich, maar aan de andere kant, ik heb nu wel weer eens een origineel kaartje. Het was nu alleen zaak dat het kaartje natuurlijk ook wel daadwerkelijk binnen zou komen en het liefst ook nog een beetje op tijd. Gelukkig kwam het kaartje de donderdag voor de wedstrijd netjes binnen en was het eerste stressmomentje voorbij. 
De week voor de wedstrijd nog even netjes de geldende corona regels nagekeken op de site van de RIVM, maar met mijn herstelbewijs moest dat helemaal goed komen, in Duitsland zou deze 90 dagen geldig zijn, daar viel die van mij keurig binnen. De route naar Essen was redelijk simpel, eerst de A12 via Arnhem volgen en doorrijden en je bent zo in Duitsland. Vervolgens kan je gewoon doorrijden naar Oberhausen en toen had ik wel even de navigatie nodig om de juiste weg naar Essen te kunnen volgen. Hierbij zag ik onderweg nog wel de lichtmasten van Rot Weiss Oberhausen, maar ik kon de lokroep weerstaan om toch daar te stoppen. Ik was ruim op tijd van huis gegaan maar wilde toch geen risico lopen te veel tijd kwijt te zijn en te laat voor de wedstrijd te komen. Eenmaal in Essen stond het stadion wel aangegeven alleen qua parkeren stond er niets aangegeven. Gezien de drukte die er al was ben ik richting een woonwijk gereden en in een straat waar meerdere supporters liepen en waarschijnlijk hun auto hadden neergezet heb ik een vrij plekje kunnen vinden. Maar hierover later in het verslag meer.
Na een lekker wandeltochtje in de miezerregen kwam ik bij Stadion an der Havenstraße aan, of ook wel Stadion Essen genoemd. Het was al aardig druk dus ik sloot snel aan in de rij om het in 2012 gebouwde stadion binnen te komen. Echter bij de QR-code check ging het mis, na het scannen van mijn code werd het schermpje rood, terwijl mijn code toch echt geldig moest zijn. Uiteindelijk kwam er nog iemand bij staan en na mij te hebben gelegitimeerd mocht ik toch door. Pffff, ik was even bang dat ik onverrichter zake terug naar Nederland kon. Bekomen van de schrik de juiste tribune opgezocht en mezelf getrakteerd op een broodje bratwurst, waarbij het broodje beetje taai was maar de worst zelf prima smaakte. Eenmaal mijn plekje op de tribune te hebben gevonden, lekker vooraan op rij 2, mooi zicht, eerst maar eens wat foto's van de binnenkant maken. Het miezerde af en toe nog steeds maar dat mocht de pret niet drukken. De sfeer in het stadion begon ook al op gang te komen en er werd over en weer gezongen, waarbij mijn Duits niet zo goed is maar ik kreeg toch het idee dat niet hele aardige teksten waren. Blijkbaar was de eerdere wedstrijd dit seizoen uitgelopen op rellen, dus het kon maar zo een verhit potje worden. 
In Duitsland gebruiken de stadionspeakers de microfoon op het publiek al lekker warm te maken en op te zwepen. Opvallend hierbij was dat bij het noemen van de opstelling van Preußen Munster elke speler blijkbaar 'Arschlog' heet in dat elftal, afgaande van wat het thuispubliek bij elke naam riep. Aangezien het blijkbaar twee rivaliserende ploegen waren hoopte ik stiekem ook op een mooie pyro show, zelf vind ik dat altijd wel mooi en sfeer verhogend. Waarschijnlijk hadden de beveiligers goed gefouilleerd want bij de opkomst van de beide elftallen was er geen fakkeltje te zien, jammer. Wel werd er volop gezongen en was er volop sfeer. Het stadion zat ook redelijk vol, als het goed is waren de 10.000 plekken die beschikbaar mochten zijn ook allemaal verkocht. Wat toch een behoorlijk aantal is voor een wedstrijd op het 4e niveau, in Nederland zou dat dan de 3e divisie zijn. 
De wedstrijd begon op een redelijk hoog tempo en het niveau viel behoorlijk mee in het begin. Rot Weiss Essen ging fanatiek van start en Preußen Munster koos hun momenten om eruit te komen. Overigens leverde dit spelbeeld weinig tot geen kansen op en speelde het spel zich voornamelijk op het middenveld af. Vlak voor rust gebeurde er dan toch eindelijk iets in de zestien van de uit ploeg, een RWE speler liet zich op het oog makkelijk vallen maar de scheidsrechter vond het voldoende om een penalty te geven. Deze werd keurig benut en zo ontplofte vlak voor rust het stadion. Het was ondertussen wel wat harder en langer gaan regenen, maar gezien de sfeer en een leuk potje voetbal was dat geen probleem. Alleen bij zulke weersomstandigheden is het wellicht wat minder handig om altijd maar vooraan te willen zitten maar goed, dat is het risico van het vak zullen we maar zeggen. 
Hieronder even het filmpje van de 1-0 voor Rot Weiss Essen:
In de rust ging het nog maar eens wat harder regenen, maar ja nat was ik toch al dus dat maakt dan ook niet zoveel meer uit. De 2e helft ging eigenlijk op dezelfde manier als de 1e helft. Hoog tempo, veel balverlies en weinig kansen. Uiteindelijk was het in de 72e minuut dat Preußen Munster toch de 1-1 wist te maken, dus ging ik er nog maar eens goed voor gaan zitten, want wellicht zou het nog een spannend laatste kwartiertje worden. Er waren van beide ploegen spelers aan het warmlopen dus wellicht kon nog iemand het verschil gaan maken. In de 76e minuut was het tijd voor een idioot uit het fanatieke vak van RWE om maar eens een stuk vuurwerk tussen de warmlopende spelers van Preußen Munster te gooien. Resultaat, een harde knal en 2 spelers met last van hun oren. De wedstrijd werd meteen stilgelegd en de scheidsrechter besloot om met de ploegen naar binnen te gaan. 
Nu brak het lange wachten aan, dit was tevens het moment dat de vele regen ook wel een beetje irritant begon te worden. Na een kwartier werd er omgeroepen dat de spelers toch nog even binnen bleven, ondanks dat het op die knal na, verder toch redelijk rustig bleef. Al leek het wel of bij de desbetreffende tribune het ene deel het andere deel de schuld gaf, maar verder verhitte discussies ging het niet. Ondertussen had ik toch maar even beschutting gezocht tegen de regen, waarna het uiteindelijke bericht kwam dat de wedstrijd definitief werd gestaakt omdat in ieder geval één speler door die knal niet meer zou kunnen spelen. Erg jammer, want ik had dat laatste kwartiertje ook nog wel even willen zien, ik was er nu eenmaal toch. Maar goed, het is niet anders, dan maar snel naar de auto om de drukte een beetje voor te zijn. Eenmaal bij de auto aangekomen zat er een briefje onder de ruitenwisser, mijn Duits is nog steeds niet best ondanks de vele liedjes die ik heb gehoord vandaag maar het leek toch te maken te hebben met het parkeren. Thuis hebben we via google translate de boel nog even proberen de ontcijferen maar het lijkt erop dat er binnenkort een schrijven op de deurmat gaat vallen. 

En zo werd het me mijn dagje wel, zo heb je wedstrijden die gewoon normaal verlopen en zo maak je opeens allemaal dingen mee waarvan je denkt, hmm had voor mij niet gehoeven. Van de stress met de QR code naar de gestaakte wedstrijd met als toetjes waarschijnlijk een parkeerboete. Deze groundhop trip zal ik waarschijnlijk ook zo snel vergeten. 

Hieronder nog een aantal foto's:



  


Reacties