SolarUnie Stadion: Helmond Sport - sc Telstar 2-2 (1-1)

 
Bezoek datum: 11-02-2022
Toeschouwers: 1339
Entree: € 17,50 (zitplaats, lange zijde)
Competitie: Keuken kampioen divisie (Eerste divisie)

Afgelopen weken een beetje opgewarmd met een aantal oefenwedstrijden bij mij in de buurt kwam nu opeens de gelegenheid om op vrijdagavond een wedstrijd in te plannen. Meestal is dit een lastige dag vanwege het werk van mijn vrouw, maar na het bericht dat ze een vrijdagje vrij had werd meteen het speelschema van de Eerste divisie erbij gepakt. Aangezien de maximale 1/3 capaciteit en dat clubs hierdoor alleen seizoenkaarthouders binnen laten was het even zoeken. Gelukkig kon je bij Helmond Sport gewoon online kaartjes aanschaffen. Aangezien Helmond Sport bezig is met een nieuwe stadion meteen een mooie gelegenheid om Stadion De Braak nog in de huidige staat te bezoeken of zoals hij nu officieel heet, het SolarUnie Stadion. Het zou een rit worden van ongeveer 1,5 uur, dus ging ik op tijd de deur uit. Gelukkig ging de reis voorspoedig en was ik ruim op tijd aanwezig. Vanaf de A50 was het nog wel een heel stuk binnendoor op de N-weg en op het moment dat ik dacht ik verkeerd gereden was zag ik opeens de lichtmasten van het stadion. Yes, daar doe je het voor.

In de buurt van het stadion kon ik mooi parkeren en met een kleine wandeling was ik vlot bij het stadion. Even netjes nog de QR-code laten zien en een programmaboekje in ontvangst genomen om vervolgens de telefoon te pakken voor de nodige foto's. In het stadion was het verder nog erg rustig, dus ik kon op mijn gemakje even een colaatje en een snickertje halen om vervolgens nog even vanaf verschillende hoeken en gaten foto's te maken. Het stadion bestaat uit 3 tribunes totaal, het heeft 2 lange zijdes en een zijde achter het doel. Achter één doel is geen tribune, maar daar kijk je uit op woningen en de achtertuinen met schuurtjes. Bij belangrijke wedstrijden zag je vaak de bewoners met een tuinstoel op het dak van de schuur de wedstrijd volgen. Bij deze wedstrijd was er blijkbaar geen animo om het dak op te gaan. Meestal let ik in stadions ook op het scorebord, echter deze had ik hier nog niet kunnen vinden, toen de wedstrijd begon bleek de tijd en score bij te worden gehouden op een digitaal reclameboard naast één van de doelen. 
De tegenstander van vandaag is sc Telstar, een ploeg die ik toevallig eerder dit jaar al bezocht had. De Eerste Divisie is redelijk onbekend terrein voor me, van de huidige ploegen werd Helmond Sport de 3e vinck in deze lijst. Beide ploegen spelen een kleurloos seizoen, waarbij Helmond Sport in de onderste regionen bivakkeert. Het begin van de wedstrijd was voor de ploeg uit Velsen, zij hadden het betere van het spel en kwamen dan ook vrij vlot op een 0-1 voorsprong. Helmond was erg slordig en had moeite om de bal bij de juiste kleur te krijgen. Toch vanuit het niets na een diepe bal van achteruit werd een speler van Helmond aangeraakt terwijl hij alleen op de keeper van Telstar af kon gaan, wellicht ongelukkig maar inderdaad toch gewoon een rode kaart. Waar soms een wedstrijd geen wedstrijd meer is na een rode kaart, was deze rode kaart juist een zege voor de wedstrijd. De ploegen waren nu aardig gelijkwaardig en Helmond begon beter te voetballen nu ze meer ruimte kregen. Dit leverde voor rust zelfs al de gelijkmaker voor de Helmonders en konden we ons opmaken voor hopelijk een leuke 2e helft. 
In de 2e helft had Telstar toch wat omzettingen gedaan en werd de 2e helft inderdaad leuk en spannend om naar te kijken, goed voetbal leverde het niet op, maar wel een interessant schouwspel. Zeker toen Dylan Seys nog 25 minuten mee mocht doen, waarom hij op de bank zat geen idee, maar gezien zijn spel zou je toch verwachten dat hij basisspeler zou zijn. Vanaf zijn kant kwam nu vrijwel al het gevaar vandaan en het duurde dank ook niet lang voordat hij de assist gaf op de 2-2, nadat paar minuten daarvoor Telstar weer op voorsprong was gekomen ondanks het mannetje minder. Je zou verwachten dat Helmond Sport door zou drukken en dan ook vooral de gevaarlijkste man telkens zouden zoeken maar niets is minder waar. De passing bleef slecht en soms werd er gekozen voor zekerheid met een balletje breed in plaats van een paar stations overslaan. Hierdoor bleef het wel tot de laatste minuut leuk om naar te kijken maar veranderde er niks meer in de stand. Beide ploegen schieten niet zoveel op met 1 puntje, maar ik heb een leuke wedstrijd gezien en gelukkig ook doelpunten. 

De Eerste Divisie blijft een leuke en onberekenbare competitie, dus ik kan niet wachten tot mijn vrouw weer een keer een vrijdagje vrij is, dan kan ik meteen het speelschema er bij gaan pakken. Helmond Sport zal over een jaartje of 2-3 wel weer opnieuw op mijn lijstje komen met het nieuwe stadion, maar deze heb ik mooi even mee kunnen pakken. 

Hieronder nog een aantal foto's:



Reacties