Sportpark De Westmaat: vv IJsselmeervogels - De Graafschap 1-3 (0-0)



Bezoek datum: 10-07-2021

Toeschouwers: c.a. 800

Met vv IJsselmeervogels tegen De Graafschap in Bunschoten-Spakenburg op Sportpark De Westmaat stond er een leuke wedstrijd op het programma en nog redelijk dichtbij huis ook. Echter een kleine tegenvaller was dat deze wedstrijd alleen voor leden en sponsoren van IJsselmeervogels toegankelijk was. Vorig jaar heb ik hier helaas ook geen (oefen)wedstrijd kunnen bezoeken door de coronaregels, dus met dit affiche zou dat toch wel erg jammer zijn om weer niet te kunnen. Om toch een poging te kunnen wagen om erbij te zijn besloot ik IJsselmeervogels een mailtje te sturen met het verzoek voor een toegangsbewijs, in het kader van niet geschoten is altijd mis. Ondanks dat ik al bijna 10 maanden niet meer gevoetbald heb, was het schot toch raak. Ik kreeg een reactie op mijn mail dat ik welkom was voor deze wedstrijd en dat ik me kon melden bij de kassa op de wedstrijddag. Helemaal blij natuurlijk. Thuis meteen verteld dat ik wel wat eerder weg zou gaan deze zaterdag, want ik wilde nog wel even een visje eten in het centrum. 

 In het centrum was het gezellig druk en heb even een bakje kibbeling gescoord. Vanaf 14u was het sportpark toegankelijk dus ik zorgde dat ik mooi op tijd weer die kant op liep, ik moest uiteraard even goed de tijd nemen om wat foto's te maken. Aangekomen bij de toegangspoort stond inderdaad mijn naam inderdaad zoals beloofd netjes op de lijst. Eenmaal binnen ging ik gelijk aan mijn stappenteller werken door even een rondje te lopen en foto's te maken. Ondanks dat dit niet mijn eerste keer op dit sportpark is, is het wel de eerste keer in de hoedanigheid van mijn hobby groundhoppen. Ik heb hier zelfs al een keer de derby mogen meemaken, echter was dit wel tussen de 2e elftallen van de beide clubs. De echter derby heb ik al wel een keer mogen aanschouwen maar dit was aan de andere zijde van Sportpark de Westmaat, de blauwe zijde. De derby aan de rode zijde staat dus ook nog op mijn bucketlist. Op dit sportpark heb ik ook de beslissingswedstrijd van mijn amateurclub Valleivogels tegen Zuidvogels bezocht, maar door de 10-1 nederlaag is dit niet helemaal positief blijven hangen zeg maar.

IJsselmeervogels is met 7 behaalde landstitels bij de amateurs de succesvolste amateurclub van Nederland. Sinds 1971 speelt men op het hoogste amateurniveau uitgezonderd van seizoen 2016-17. Bij de invoering van de 2e Divisie miste ze net de boot door een 12e plaats in de het seizoen daarvoor. In dit seizoen werd wel gelijk de titel gepakt zodat promotie naar de 2e divisie een feit was en de Vogels weer terug waren waar ze horen. In deze 2e Divisie is een 3e plaats tot nu toe de hoogst behaalde eindklassering. Komend seizoen moet er weer om de bovenste plaatsen meegestreden worden en uiteraard 2x winnen in de derby. 

Tegenstander van vandaag, De Graafschap, miste op een haar na promotie naar de Eredivisie en mag zich nog gaan opmaken voor een nieuw seizen in de Eerste Divisie. De concurrentie hierin voor promotie is dit jaar wederom groot en het zal weer een interessante competitie gaan worden. Hierbij gaan ze wel een aantal steunpilaren missen die vertrokken zijn, maar men is nog bezig om de selectie te versterken. De Superboeren moeten dit doen met een nieuwe trainer, Reinier Robbemond
Doordat dat er nog steeds restricties zijn mochten er maar een beperkt aantal mensen op het sportpark worden toegelaten, maar toch was het gezellig druk met ook wat supporters van De Graafschap. Deze wedstrijd betekende voor IJsselmeervogels de eerste weer na ruim 8 maanden zonder wedstrijden, De Graafschap had vorige week al geoefend en natuurlijk het vorige seizoen gewoon kunnen spelen. Wie aan de hand hiervan zou denken dat het een walk-over zou worden voor de Superboeren, dan had diegene het mis al zou het wellicht voor de hand liggen. Sterker nog, IJsselmeervogels bleef makkelijk op de been, ondanks dat De Graafschap wel meer de bal had maar in de eerste 45 minuten maar één keer echt gevaarlijk was. Giovanni Korte schoot hard op doel, maar keeper Jaimy Schaap redde knap. 

In de 2e helft kwamen beide teams met andere elftallen, alleen één speler van de Vogels mocht ook nog een stukje van de 2e helft meedoen. De 2e helft begon een stuk leuker, de voorhoede van De Graafschap had ook een make-over gehad en dit kwam het spel wel ten goede. Toch bleef het tot de 60e minuut doelpuntloos, maar uit een afgeslagen aanval van de gasten wist de keeper Blummel van IJsselmeervogels de bal via een snelle lange uittrap bij aanvaller Langedijk te krijgen die verrassend de 1-0 binnen schoot. Dit was toch wel echt het sein voor De Graafschap om een tandje bij te zetten. Uiteindelijk was het de ervaren aanvaller Danny Verbeek die eerst de 1-1 aantekende en even later ook de 1-2 mocht maken. In de laatste minuut wist Johnatan Opoku ook nog de 1-3 op het bord te zetten waardoor het resultaat voor De Graafschap wat draaglijker was. Deze wedstrijd leert dat De Graafschap nog wel wat werk te doen heeft en wellicht nog een paar versterkingen nodig heeft. IJsselmeervogels heeft vooral lekker wat wedstrijden nodig om weer lekker in het ritme te komen en dan maar afwachten hoe andere ploegen in de Tweede Divisie de 8-9 maanden zonder voetbal zijn doorgekomen. 
Uiteraard was ik hier niet alleen naar toegekomen voor de wedstrijd maar ook om plaatjes te schieten van de accommodatie. De hoofdtribune is een erg mooi exemplaar waar wellicht menig club in de Eerste Divisie nog wel jaloers op zal zijn. Naast de tribune heb je aan beide kanten een onoverdekte (staan)tribune en ook de gelegenheid tot het kopen van een drankje. Aan de overzijde van de tribune heb je over de hele lengte een overdekte staantribune, hier is ook de fanatieke aanhang te vinden die voor de sfeer zorgt tijdens de wedstrijden. Achter de beide doelen heb je niet zoveel ruimte, aan de ene kant heb je het terras van de kantine en aan de overkant staat de eigen sporthal. Achter de staantribune heb je nog een aantal voetbalvelden en daarachter zie je het Eemmeer liggen. 

De kantine van de club zit vast aan de kantine van de Blauwe zijde, beide sportparken liggen pal naast elkaar. Als beide clubs tegen elkaar spelen dan is het mega druk en hangt er een geweldige sfeer, ik heb dit één keer mogen meemaken. Op loopafstand ben je ook zo in het gezellige centrum waar tevens ook het haventje ligt. Met een wedstrijd bezoek in Bunschoten-Spakenburg kan je er zelf een heel dagje uit van maken. 

Ik heb weer een groot aantal foto's weten te maken, mede dankzij de medewerking van IJsselmeervogels dat ik deze wedstrijd kon bezoeken. Waarvoor mijn hartelijke dank!








Reacties