Zeeland tour(7/7): Sportpark Rozenoord - sv DOSKO (lost ground)

 

Bezoek datum: 05-06-2021

Het laatste adresje van mijn Zeeland tour is juist buiten Zeeland. Op de terugweg doe ik Bergen op Zoom in Noord-Brabant aan. Door een tip van iemand via Groundhoppers.net kreeg ik door dat hier nog een oude tribune staat waar vroeger betaald voetbal is gespeeld. Op sportpark Rozenoord is vanaf seizoen 1955 4 seizoenen betaald voetbal gespeeld door sv DOSKO. Het eerste seizoen in de Eerste klasse profniveau en de overige 3 jaren in de Tweede Divisie. Hierna werd het profvoetbal weer vaarwel gezegd en verder gespeeld in de 2e klasse amateurs. In deze jaren bood het sportpark plaats aan 18.000 toeschouwers, welke er ook dikwijls zaten. sv DOSKO is door een herindeling van de sportparken binnen Bergen op Zoom uiteindelijk op Sportpark Meilust terechtgekomen.
Hedendaags wordt het sportpark niet meer gebruikt voor voetbal, maar is hier een atletiek vereniging gehuisvest. Alleen de tribune aan de lange zijde staat nog overeind vanuit deze periode. Bij aankomst was alles helaas hermetisch afgesloten en rondom was het hekwerk goed verzorgd dus geen gat te vinden. Echter zag ik licht branden in de kantine van de atletiek vereniging, hier ben ik even naar binnen gelopen en heb gevraagd of ik het terrein op kon komen. Gelukkig kon dit via de kantine en zo ben ik toch even op het sportpark gekomen. 

De tribune is nog in goede staat en oogt qua stijl zeker op vroegere tijden. Uiteraard is er geen voetbalveld hier meer te vinden en is alles atletiek was je ziet. Toch is de tribune een juweeltje om te zien en heb ik hier vanuit alle hoeken foto's gemaakt hiervan. Zelfs de achterzijde van de tribune is mooi. Ik ben blij dat ik de tip heb opgevolgd, dit was zeker mooi om te zien. Hiervandaan begint weer de lange trip naar huis, weer een hoop gezien, een telefoon vol met foto's maar bovenal een lekker dagje voetbal gerelateerd. Nu de versoepelingen zich doorzetten kan ik hopelijk weer plannen maken om wedstrijden te bezoeken. Maar nu nog eerst nagenieten van de foto's.




Reacties