Zeeland tour(1/7): Sportpark Irislaan - VC Vlissingen

Datum bezoek: 05-06-2021

Na nog steeds een stille periode zonder wedstrijd bezoek, maar eens een nieuwe planning gemaakt voor een tour door een provincie. Als leidraad voor de keuze hierin is dat ik voornamelijk opzoek ga naar een lost ground en dan met name vanuit een periode waarbij ik het voetbal bewust volgde. Een van de laatste welke ik nog moest bezoeken was Sportpark Irislaan in Vlissingen, de plek waar VC Vlissingen(en later VCV Zeeland) tussen 1990 en 1992 betaald voetbal hebben gespeeld. Helaas heeft dit niet lang mogen duren en is VC Vlissingen weer actief bij de amateurs. Dit hebben ze jaren op zowel de zaterdag als de zondag gedaan, waarbij de zondag het hoogste speelde(laatstelijk in de 1e klasse). Echter is besloten uit financieel oogpunt om de zondagafdeling op te heffen en vol voor de zaterdag tak te gaan, dit wordt gedaan in de 4e klasse. Dus aan de ene kant een beetje een lost ground, maar toch eigenlijk ook weer niet. 

Na een lange rit van ruim 2 uur, kwam ik in Vlissingen aan. Wanneer ik de Sportpark Irislaan nader torenen de lichtmasten al boven de huizen uit en begint het meteen weer te kriebelen. Lichtmasten blijven bepaalde gevoelens losmaken. Na de auto netjes te hebben geparkeerd, meteen doorlopen naar the place to be. De ingang bestaat uit oude ticketboxen met vlak daarnaast één van de vier lichtmasten, het begin is al goed. Verder doorlopend kom je uiteraard bij het veld uit, en yes, met natuurgras. Twee jeugdploegen waren bezig met de warming-up voordat zij lekker een potje konden gaan ballen. Wat wel opviel is dat het gras erg lang was. Maar ach, ik had er graag op gevoetbald. Langs het veld is aan een lange zijde nog een tribune te vinden. Op deze tribune komen de clubkleuren duidelijk naar voren, toch altijd wel een pré in mijn ogen.

Uiteraard heb ik nog even op mijn gemak een rondje gelopen om te kijken of we nog interessante dingen konden ontdekken. De lichtmasten zijn echte juweeltjes, zoals je ze kent van vroeger. Verder uiteraard nog even het scorebord bekeken, hier heb je ook altijd vele variaties in, dus ook altijd leuk om even te bekijken. Verder is er niet zoveel meer te herkennen van het betaald voetbal tijdperk, er staat alleen nog 1 stukje van de omheining langs het veld. Over dit sportpark lopend en kijkend naar onder andere de lichtmasten, dan is het toch wel erg jammer dat tegenwoordig alles zo modern gemaakt moet worden. 
Na nog een aantal foto's te hebben gemaakt was het weer tijd om naar richting de uitgang te gaan. Maar we gaan nog niet naar de auto, want precies naast dit sportpark ligt nog een sportpark. Deze ga ik later deze week uitlichten, nu eerst de foto's van Sportpark Irislaan.




Reacties