Voetbalstad Haarlem (3/3): Sportpark Spanjaardslaan - Koninklijke HFC

 27-03-2021

Eindelijk ook eens een bezoekje aan een stadion of sportpark waarbij ik wel op tijd bij ben geweest. Het laatste bezoekje deze zaterdag is bij de Koninklijke Haarlemsche Football Club, of zoals beter bekend Koninklijke HFC, spelend in de 2e Divisie. De Koninklijke HFC is volgens de gegevens opgericht op 15 september 1879 en is hiermee een van de oudste voetbalclubs in Nederland. Het sportpark Spanjaardslaan in Haarlem ademt historie en nostalgie, waaronder het mooie witte toegangshek en een mooi oude tribune en kantine clubhuis. Op Twitter werd ik al gecorrigeerd dat men hier spreekt over clubhuis en niet over een kantine. De reden waarom ik blij ben om deze prachtige locatie te bezoeken is dat men hier toch gaat vernieuwen. Later dit jaar gaan ze hier beginnen met de bouw van een nieuw clubhuis en tribune. Dit zal ongetwijfeld, gezien de plannen, een mooi en functioneel geheel worden, maar het blijft zonde dat het nostalgische gaat verdwijnen. 

Bij de ingang werd me gevraagd wat ik kwam doen, toen ik aangaf dat ik graag even een rondje wilde lopen om het sportpark te bekijken en foto's wilde maken was dit geen probleem, als ik me maar even netjes wilde registeren. Het sportpark is ook zeker de moeite waard om hier nog te gaan kijken voordat de sloophamer zijn werk gaat doen. Waarschijnlijk is de kans wel klein om hier nog een wedstrijd te bezoeken voor de verbouwing, tijdens de verbouwing zal het 1e elftal uitwijken naar een sportpark elders. Behalve de nostalgische waarde van de bebouwingen is het ook mooi om te zien dat het veld gewoon van natuur gras is. Ik heb begrepen van een van de mensen van HFC dat dit ook zo zal blijven, het veld zal alleen iets gedraaid worden. Tijdens het rondje lopen heb ik weer veel foto's kunnen nemen, de foto's spreken ook voor zich als je deze bekijkt. 

Tegen de tijd dat het nieuwe sportpark gereed is en er weer wedstrijden worden gespeeld die mogen worden bezocht kom ik zeker nog een keer terug om ook even een officiële vinck te kunnen zetten. Voor nu ben ik vooral content met het feit dat ik ook een keer een ground heb bezocht voordat dat deze niet meer in tact is. 

Hierbij nog de foto's die deze ronde heeft opgeleverd.




Reacties