Limburg Tour (5/5): Covebo Stadion De Koel - VVV-Venlo


Het laatste bezoekje van deze mooie en prachtige dag. Na mooie visits aan Kaalheide en Parkstad Limburg Stadion in Kerkrade, Stadion Kaldeborn in Heerlen en De Kraal in Venlo, sluit ik mijn trip af bij het Covebo Stadion De Koel, beter bekend en mooier klinkend, De Koel van VVV-Venlo. Een mooi ouder stadion met nog echte lichtmasten die overal boven uit toornen, heerlijk! Sinds 1972 speelt de plaatselijke VVV hier zijn thuiswedstrijden, grappig genoeg op een paar honderd meter afstand van het vorige stadion De Kraal. Het huidige stadion doet zijn naam eer aan, De Koel is Venlo's voor kuil. Het stadion ligt ook echt in een kuil, dit is ook goed te zien als je een rondje loopt door het bos om het stadion heen.


Uiteraard is het wel altijd even spannend wat je te zien krijgt en of je een beetje leuke foto's kan maken, want de stadions zijn altijd goed afgesloten, net zoals bij het Parkstad Limburg Stadion. Wellicht dat ik tijdens mijn ronde nog ergens een gat in het hek tegenkom waardoor ik naar binnen kon sneaken, net zoals bij Kaalheide en Kaldeborn. In een verslag van een andere hopper heb ik gelezen dat er ergens wel een mogelijkheid moest zijn. Echter was deze zoektocht niet nodig, aangezien het hek bij de hoofdingang wagenwijd openstond. De weg naar binnen lag letterlijk open. Wel waren er mensen aan het werk dus toch maar even gevraagd of ik even naar binnen mocht. Uiteindelijk had ik iemand gevonden die mij toestemming gaf zolang ik maar aan het einde van de gang bleef staan en niet verder het stadion zou door zwerven. Vanuit dit punt had ik goed uitzicht over het hele stadion en kon ik mooie foto's maken. Al bleef het wel verleidelijk om toch niet even iets verder te lopen, bijvoorbeeld naar de beroemde trap. Uiteindelijk ben ik netjes op het bewuste punt gebleven, al heb ik nu achteraf wel een beetje spijt dat ik toch niet even wat dichter bij de trap ben wezen kijken.

Het is een heel bijzonder stadion met verschillende soorten tribunes, elke zijde heeft een ander soort bouwstijl, maar hierdoor is het wel een uniek stadion. Het stadion nodigt ook echt uit om hier een keer een potje voetbal te komen kijken zodra dit weer mogelijk is. Maar ja, de bucketlist voor wedstrijdbezoeken groeit gestaag door. Ik heb diverse foto's van het stadion aan de binnenzijde gemaakt waardoor je een idee krijg over wat ik bedoel met verschillende bouwstijlen. 

Buiten het stadion is het ook duidelijk te zien welke club hier speelt. De clubkleuren komen veelvuldig voor, op de parkeerplaats hangen diverse banners met oud spelers erop en bij de ingang staat staat een standbeeld van oud speler Jan Klaassens, de grootste speler van de club ooit. Vooraan bij de weg vindt je ook nog een oud hekwerk met de naam van het stadion.

En zo kwam er met dit bezoek een einde aan een volle dag stadion bezoeken en ondanks de lange rit was het zeker de moeite waard. Met her en der een beetje geluk dat net de poorten openstonden of dat er een gat in het hekwerk zat heb ik een mooie dag gehad. Mooie oude en historische ground gezien, het nog gebruikte oude stadion De Koel van VVV en de moderne bak in Kerkrade, al heeft dat ook wel zijn charmes al wil ik deze nog wel graag tijdens een wedstrijd van binnen zien.

Onderstaand nog een hele rits foto's, in- en rondom De Koel ben ik foto's blijven maken, maar goed dat het tegenwoordig digitaal gaat anders had het wel een paar rolletjes gekost. Nu nog even nagenieten en eens plannen maken voor een nieuwe trip elders in het land.





















  

Reacties