Limburg Tour (3/5): Stadion Kaldeborn - Heerlen


Voor het 3e bezoekje gaan we een plaatjes verder op naar Heerlen, vanaf het Parkstad Limburg Stadion in Kerkrade is dit maar een paar minuutjes rijden. Hier vinden we de restanten van Stadion Kaldeborn, dit is in de jaren '50 gebouwd met het idee om het profvoetbal naar Heerlen te halen, alleen dit is helaas nooit gelukt. Hierdoor is er nooit betaald voetbal gespeeld in dit stadion. Via het volgen van groundhop forums en artikelen in het blad de Staantribune had ik deze wel op mijn lijstje staan om te bezoeken. Dit kon mooi ingepland worden in mijn 'Limburg Tour'. Het complex is afgesloten door een omheining maar gelukkig zat er een mooi gat hierin en ik paste er nog doorheen ook. Zo kon ik toch mooi even een rondje maken hier. 

Het complex is de laatste jaren gebruikt voor hockey maar ligt er nu verlaten bij. Het kunstgras is helemaal los getrokken en ook vindt je veel graffiti. Helaas zijn er eigenlijk weinig tot geen punten waarbij je denkt dat dit een voetbalstadion is(geweest). Ook met het idee dat hier nooit een betaald voetbalclub heeft gespeeld loop je toch rond met een gevoel van nostalgie vanwege de oude stijl. De beleving is echter wel heel anders dan dat ik had bij het bezoeken van Kaalheide en de Wageningse Berg. Wellicht dat het er ook mee te maken heeft dat ik destijds op tv wel wedstrijden heb gezien die daar gespeeld hebben. 

Toch is het wel mooi om deze ground te bezoeken als je toch in de buurt bent. Er zit wel een hele geschiedenis aan vast. Het stadion wordt/is ondertussen een gemeentelijke monument en wellicht zal het in de toekomst weer een bestemming krijgen.

Hierbij nog een aantal foto's:





 

Reacties

  1. Intrigerend stadion. Mooi geconserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik Kaalheide ook mooi vond, maar dat is wellicht omdat ik dat ken van tv destijds.

      Verwijderen

Een reactie posten